برگزاری بیش از 100 برنامه توانمندسازی اعضای هیات علمی طی یك سال
طراحی و اجرای برنامه هاي اماده سازي دانشجویان جهت شرکت در دوازدهمين المپياد علمی کشور و اخذ 2 مدال نقره، 1 مدال برنز و 4 دیپلم افتخار
دکتر شهروز یزدانی معاون آموزشی دانشگاه در مراسم گرامی داشت مقام استاد گزارش جامعی در خصوص اقدامات و دستاورد های مجموعه آموزش دانشگاه ارائه کرد .
وی در ابتدای این گزارش توضیحات کاملی در خصوص وضعیت جمعیت و مشخصات منطقه ای استان البرز ارائه کرد و سپس به شرح مختصری از تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی البرز از ابتدای تاسیس تا کنون پرداخت.
معاون آموزشی دانشگاه در خصوص ظرفیت های آموزشی دانشگاه عنوان کرد : دانشگاه علوم پزشکی البرز دارای 4 بيمارستان آموزشی با ميانگين ضریب اشغال تخت ۸۰ درصد می باشد. این دانشگاه دارای 6 دانشکده با بيش از 3000 دانشجو است . و هم اکنون تعداد اعضای هیات علمی 275 نفر می باشد .
وی خاطر نشان کرد در سال گذشته اقدامات ارزشمندی در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه انجام شده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. تدوین و تصویب سناریوهاي مختلف ارایه دروس سال 1399-1400 بر حسب وضعيت کرونا
۲.بازنگری و تصویب شيوه نامه ارایه آموزش هاي مجازي
۳.تدوین و تصویب شيوه نامه مدیریت آموزش مجازي دانشگاه
۴.تدوین و تصویب برنامه راهبردي مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
۵.تدوین و تصویب شاخص هاي پایش عملکرد مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
۶.همکاری و مشارکت در تدوین کتب قرمز، زرد و سبز البرز با مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (مرجعيت علمی در دانشگاه علوم پزشکی البرز)
۷.مشارکت در برنامه ریزی و اجرای نخستین دوره مشترک توانمندسازی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه های کالن منطقه 6 کشور
۸. همکاری و مشارکت با EDC وزارت متبوع در فاز پيلوت برنامه اعتباربخشی مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی کشور
۹.برگزاری دومين دوره مدرسه تابستانی اعضاي هيات علمی دانشگاه
۱۰برگزاری اولين دوره سرامدي در تدریس بالينی برای اعضای هیات علمی بالینی دانشگاه
۱۱.برگزاری اولين دوره سرامدي در رهبري و مدیریت آموزشی برای روسا و معاونین آموزشی دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه
۱۲.برگزاری برنامه توانمندسازي اعضاي هيات علمی جدیدالورود
۱۳برگزاری برنامه توانمندسازی غیر رسمی و مجازی برای اساتید علوم پایه و بالینی با عنوان اخر هفته ها با آموزش پزشکی و یادگيري سيار
۱۴.برگزاری برنامه ژورنال واچ هاي آموزش پزشکی بصورت ماهانه برای اعضای هیات علمی
۱۵. برگزاری بيش از 100 برنامه توانمندسازی اعضای هیات علمی در طی سال
۱۶.تدوین و تصویب نظام توانمندسازي اعضاي هيات علمی دانشگاه در شورای آموزشی دانشگاه
۱۷. برگزاری اولين دوره سرامدي در مهارت هاي ارتباطی بالينی جهت اعضای هیات علمی بالینی
۱۸.طراحی و راه اندازی پورتال مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه
۱۹.برگزاری سلسله سخنرانی هاي برخط نگاهی نو به علوم پایه در بالين برای دانشجویان
۲۰.راه اندازي واحد همگرایی علوم و مطالعات ميان رشته اي در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
۲۱. راه اندازی واحد اعتلای اخلاق حرفه اي، اخلاق پزشکی و اخلاق در آموزش در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
۲۲.طراحی و اجرای برنامه هاي اماده سازي دانشجویان جهت شرکت در دوازدهمين المپياد علمی کشور و اخذ 2 مدال نقره، 1 مدال برنز و 4 دیپلم افتخار
۲۳. فعالسازي کارگروه آموزش پاسخگو و عدالت محور در واحد آموزش پاسخگو مرکز مطالعات دانشگاه
۲۴. تحليل کليه ازمون هاي پيشرفت تحصيلی نیمسال دوم 98 دانشکده پزشکی
دکتر یزدانی در ادامه خاطر نشان کرد داشجویان علوم پزشکی البرز در دوازدهمین المپیاد علمی کشوری موفق به دریافت 2 مدال نقره ، 1 مدال برنز و چندین دیپلم افتخار شدند. کسب رتبه های برتر در آزمون های جامع از دیگر افتخارات دانشگاه علوم پزشکی بود.
وی در خصوص اهم اقدامات انجام شده در اداره آموزش دانشگاه در سال گذشته به موارد زیر اشاره کرد
۱.استفاده از پتانسیل الکترونیکی دانشگاه و سیستم پستی استان جهت ثبت نام مجازي دانشجویان در مقاطع مختلف تحصيلی در راستاي کاهش شيوع بيماري کرونا و استرس دانشجویان
۲.ثبت نام و پذیرش دانشجویان انتقالی از خارج کشور از طریق مصاحبه دو مرحله اي (دانشکده و معاونت آموزشی دانشگاه(
۳.استخراج چالش هاي حوزه آموزش در کرونا و طرح و حل مشکالت مربوط در شورای آموزشی دانشگاه
۴.پایش و نظارت از طریق سامانه نوید و فرادید برای برگزاری کالسهای درسی و امتحانات میان ترم و پایان ترم
پایش مستمر واحد آموزش دانشکده ها از طریق شاخصهای استاندارد
۵.نظارت بر تنظيم برنامه هاي پيشواز دانشجویان جدیدالورود از طریق ایجاد مجاری ارتباطات مجازی (تور مجازی، ارتباط با مسوولین و کارشناسان و ... )
۶. تشکیل جلسات متعدد با نمایندگان بسيج دانشجویی و شوراي صنفی دانشجویان
وی با بیان این که راه اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای از دیگر اقدامات ارزشمند سال گذشته بود افزود : از جمله دوره های برگزار شده در این مرکز به دوره هاي تخصصی پرستاري مراقبت هاي ویژه در آي سی یو سطح 1 و 2 و همچنين دوره مدیریت بيماران شدید و بحرانی کووید-19بستري در بخش هاي عادي و ویژه می توان اشاره کرد که در این دوره ها تعداد 50 نفر از متخصصين گروه هاي مختلف و 84 نفر از پرستاران استان، مهارت ها و توانمندي هاي خود را ارتقاء دادند و هماهنگی لازم با مرکز ملی جهت برگزاري شش دوره مهارتی و حرفه اي در نيم سال اول 1400 در البرز نیز صورت گرفته است .
دکتر یزدانی در خصوص برنامه های معاونت آموزشی برای سال 1400 به موارد زیر اشاره کرد:
۱.راه اندازي مرکز آموزش مجازي دانشگاه و اخذ مجوز مربوطه
۲.راه اندازی مرکز آزمون الکترونيک دانشگاه
۳.راه اندازي بانک بيماران آموزشی
۴.راه اندازي مرکز آموزش مراقبت سرپایی
۵.راه اندازی بيمارستان مجازي
۶.تدوین و اجرای پروژه هاي مشترک با سایر دانشگاه ها
۷.توسعه و تقویت مرکز یادگيري مهارت هاي بالينی دانشگاه
۸.استقرار الگ بوک الکترونيک براي کليه رشته هاي بالينی
۹.تثبيت جایگاه رشته هاي دستياري
۱۰.تامين هيات علمی مورد نياز گروهها
۱۱.تامين تجهيزات مورد نياز گروهها
۱۲.پيگيري رشته هاي قابل تاسيس
۱۳.بهبود ساختار جذب اعضاي هيات علمی از طریق طراحی و اجرای OSTE
۱۴.احداث دانشکده پزشکی جدید
۱۵تکميل ساختمان شماره 3 دانشکده دندانپزشکی
۱۶.برنامه ریزي براي جذب دانشجوي خارجی در دانشگاه
وی در آخر بیان کرد تمام اقدامات و برنامه هاي معاونت وابسته به مشارکت اعضاي محترم هيات علمی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه است و از زحمات همه این عزیزان کمال تشکر و قدردانی را دارم . از تمام مدیران توانمند ستادی ، روسای محترم دانشگاه ها و مراکز آموزش درمانی، معاونین آموزشی و تمام کارشناسان محترم حوزه آموزشی دانشگاه و دانشکده ها که با تمام توان در این راستا تلاش می کنند سپاسگذارم.